Urgente mails bestaan niet

“Euh nee…..ik had nog geen tijd”, antwoord ik schaapachtig. Het lijkt wel of ik me moet verantwoorden.

Ik zit zelf niet de hele dag achter mijn mail. Ik heb wel wat beters te doen. Maar dat lijken veel mensen gek te vinden. Op de één of andere manier bepaalt de verzender van de mail de urgentie. Als je niet direct reageert vragen ze zich af wat je aan het doen bent. Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij What’s app. En helemaal als er blauwe vinkjes te zien zijn. Je hebt het toch gelezen? Waarom reageer je dan niet? Omdat ik ook nog andere dingen te doen heb?! Wat mij betreft is een mail nooit urgent. En urgentie mag al helemaal niet bepaald worden door degene die de mail stuurt. Zeg nou zelf, als iets heel dringend is dan pak je toch de telefoon. Mijn punt is dat mensen niet mogen verwachten dat jij 24/7 je mailbox open hebt staan en direct overal op reageert. Maar daar ligt ook grote verantwoordelijkheid bij jezelf. Want als je altijd direct reageert dan gaan mensen dat ook van je verwachten.

Als ik aan het trainen ben dan kan ik uren niet naar mijn mail kijken. En eerlijk gezegd is dat best prettig. Even niet afgeleid worden door de prikkels van nieuwe berichten. Als je op gezette tijden naar de mail gaat dan hou je meer overzicht. En dat leidt weer tot rust in je hoofd.  

Ik wil je uitdagen om hetzelfde te doen. Ga eens een paar dagen lang 4 keer per dag naar je inbox. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?